کد مطلب:50501 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:162

کمال انسانی











كمال آدمی در این است كه در همه ی امور زندگی میانه رو باشد و معتدل عمل نماید. این مسیر، ناسبترین و كوتاهترین راه تربیت مطلوب آدمی است. شیخ محمود شبستری، حكیم و عارف نامدار، در گذشته به سال 720 هجری،[1] در این باره چنین سروده است:


همه اخلاق نیكو در میانه است
كه از افراط و تفریطش كرانه است


میانه چون صراط المستقیم است
ز هر دو جانبش قعر جحیم است[2] .

[صفحه 225]

تربیت شده های قرآن كریم و مدرسه ی نبوی، جلوه های كمال انسانی در كمال اعتدال بودند. امیرمومنان علی (ع) در توصیف اوصیای پیامبر، یعنی رهبران حق كه الگوهای كامل برای مردمانند.[3] فرموده است:

«نحن النمرقه الوسطی، بها یلحق التالی و الیها یرجع الغالی.»[4] .

ما جایگاه میانه ایم، عقب افتادگان باید به ما ملحق شوند و تندروان غلو كننده باید به سوی ما بازگردند.

كمال یافتگان جز به راه میانه نمی روند و جز بر آن عمل نمی كنند. در دیوان منسوب به امام علی (ع) آمده است:


نحن نوم النمط الاوسطا
لسنا كمن قصر او افرطا[5] .

ما شیوه ی میانه را می جوییم. از آنان نئیم كه كوتاهی یا فزونكاری كنند.

راه و رسم و سیرت و سنت آنان بر اعتدال بود، اعتدالی كه كمال انسانی بسته بدان است.

امام علی (ع) درباره ی این راه و رسم فرموده است:

«طریقتنا القصد.»[6] .

راه و روش ما میانه روی است.

امیرمومنان (ع) كه خود مظهر همه ی كمالات انسانی است، به اعتدال فراخوانده است كه راه اتصاف به همه ی كمالات از این مجرا می گذرد و افراط و تفریط تباه كننده ی تربیت كمالی است:

«علیك بالقصد فانه اعون شی ء علی حسن العیش.»[7] .

بر تو باد به میانه روی (در امور) زیرا میانه روی یاری كننده ترین چیز برای خوب زندگی كردن است.

زندگی سالم و مناسبات انسانی جز در پرتو میانه روی حاصل نمی شود و هر گونه افراط و تفریط در هر زمینه ای، تباهگر تربیت كمالی و زندگی و مناسبات انسانی است. در این باره از امیرمومنان علی (ع) چنین روایت شده است:

«من اراد السلامه فعلیه بالقصد.»[8] .

[صفحه 226]

هر كه خواهان سلامت است باید میانه روی پیشه كند.

هر امر معتدل رشد دهنده و كمال افزاست، چنانكه ایمان آدمی در پرتو اعتدال رشد می یابد و به كمال خود می رسد. از امیرمومنان (ع) نقل شده است:

«ثلاث من كن فیه فقد اكمل الایمان: العدل فی الغضب و الرضا و القصد فی الفقر و الغنا و اعتدال الخوف و الرجا.»[9] .

سه ویژگی است كه در هر كه باشد بتحقیق ایمان را كامل نموده باشد: عدالت در خشم و خشنودی و میانه روی در درویشی و توانگری و اعتدال بیم و امید.

اساسا سیرت اهل ایمان و راه و رسم كمال یافتگان، میانه روی و اعتدال در همه ی امور است، چنانكه امام علی (ع) در توصیف آنان فرموده است:

«المومن سیرته القصد.»[10] .

مومن راه و رسمش میانه روی است.

امیرمومنان علی (ع) در توصیف اهل تقوا و سیرت پرواپیشگان كه به تربیت كمالی دست یافته اند، چنین فرموده است:

«فالمتقون فیها هم اهل الفضائل. منطقهم الصواب و ملبسهم الاقتصاد و مشیهم التواضع.»[11] .

پس پرهیزگاران در این جهان صاحبان فضیلتند. گفتارشان صواب و پوششان میانه روی و رفتارشان فروتنی است.

انسانی كه در مسیر كمال گام می زند، پوششی از میانه روی بر خود و رفتار و كردار و مناسبات خویش می گستراند و جز به راه اعتدال نمی رود.


ظهور نیكویی در اعتدال است
عدالت جسم را اقصی الكمال است[12] .


صفحه 225، 226.








    1. ر. ك: مرتضی مطهری، آشنایی با علوم اسلامی، ج 2، كلام، عرفان، انتشارات صدرا، قم، ص 118.
    2. سعدالدین محمود بن عبدالكریم شبستری، گلشن راز، به اهتمام صابر كرمانی، انتشارات طهوری، 1361 ش. صص 62 -61.
    3. ن. ك: شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5، ص 297.
    4. نهج البلاغه، حكمت 109.
    5. دیوان امام علی (ع)، صص 333 -332.
    6. شرح غررالحكم، ج 4، ص 254.
    7. غررالحكم، ج 2، صص 23 -22.
    8. شرح غررالحكم، ج 5، ص 266.
    9. شرح غررالحكم، ج 3، ص 340.
    10. غررالحكم، ج 1، ص 74.
    11. نهج البلاغه، خطبه ی 193.
    12. گلشن راز، ص 62.